Je bent op zoek naar leuke, creatieve ideeën voor jouw organisatie. Bijvoorbeeld om een probleem op te lossen, een nieuw product te bedenken, een proces te verbeteren of een event te organiseren. Een brainstormsessie is de oplossing! Brainstormen is immers een leuke manier om creatieve ideeën te verzamelen én je betrekt meteen je collega’s.
Maar, veel mensen weten niet hoe ze de meeste waarde moeten halen uit hun brainstormsessies. Een brainstormsessie verandert al snel in een standaard vergadering en met de bedachte ideeën wordt vaak niets gedaan.
Zonde, want je wilt juist dat je collega’s hun creativiteit de vrije loop laten en met écht goede en bruikbare ideeën komen. In deze blog delen we onze beste tips voor het organiseren van een brainstormsessie die wél effectief is.
1. Bepaal het doel van de brainstormsessie
Moeten er nieuwe producten worden bedacht? Een proces worden herzien? Of een event worden georganiseerd?
Vraag jezelf wat je concreet uit de brainstormsessie wilt halen. Welke oplossingen heb je nodig, en wanneer is het voor jou een geslaagde sessie? Pas als je dit helder voor ogen hebt ga je verder met organiseren.
2. Stel een team samen
Bedenk welke collega’s over dit onderwerp mee kunnen denken. Dat hoeven niet alleen maar collega’s van jouw afdeling te zijn. Iemand die verder van het onderwerp afstaat kan juist met de meest vernieuwende ideeën komen.
Maak de groep niet te groot, zodat iedereen aan het woord kan komen. Daarnaast is het belangrijk om de deelnemers op tijd uit te nodigen. Laat iedereen vooraf weten wat het onderwerp en doel is en wat je verwachtingen zijn. Hiermee geef je jouw team voldoende voorbereidingstijd. Want een goede voorbereiding is de sleutel tot een succesvolle brainstorm.